No se si molts de vosaltres haureu tingut a Saturnino de la Torre com a professor, jo el vaig tenir quan estudiava pedagogia en un parell d’assignatures, i ara llegint l’entrevista he recordat molts moments de les seves classes.
Recordo que ens feia treballar molt a partir del sentiment , de les emocions, ens llegia algun poema, ens posava alguna cançó, algun vídeo, i partir d’allò nosaltres havíem de ser capaços de poder escriure, dibuixar, de la manera que ens fos més còmode per a nosaltres allò que havíem sentit.
Al llarg de l’entrevista he recordat la seva manera de fer, i com em va transmetre a mi aquesta nova visió: “ Mi función no es ensenyar sino hacer que el alumno aprenda”. Una vegada més, veiem i podem comprovar que la manera de fer que existeix a la majoria de escoles, no està ensenyant als infants a créixer com a persones, si més no, no ho ha fa en l’ integritat de la persona, es deixen de banda molts factors, que donen una alimentació, sota el meu parer, insuficient.
Quan jo estudiava, recordo que molts companys/es criticaven les seves classes, tothom es veia molt gran com per fer depèn quines coses. Suposo que era normal, portàvem molts anys, alimentant-nos d’un tipus d’educació, com diu Saturnino basada en un contingut empaquetat, i sortir d’aquest paquet no és gens fàcil, quan durant tota l’escolarització t’han ensenyat que és així com has d’aprendre.
Un cop més aquestes lectures, i aquest tipus d’entrevista em suscita la reflexió sobre la situació actual a les escoles: És cert que el currículum actual contempla, les competències bàsiques, però jo tinc el meus dubtes davant d’aquesta situació, per normativa qualsevol programació ha de contenir les competències bàsiques, però això ha canviat algú en la manera de fer de les escoles? O estem parlant simplement de coses burocràtiques, en la que la majoria de professional, han hagut de canviar el concepte, i canviar els papers perquè la normativa així ho marca, però la seva manera de fer segueix sent la mateixa???
Crec que falta un llarg camí per poder canviar tots aquests conceptes, per mi no es tant important potser el que hi ha escrit en un paper, però si ho és la pràctica, el dia a dia, com treballem amb els nostres alumnes, el com? El per què? I el què? Treballem.
Per últim m’agradaria recomanar-vos un llibre de Saturnino de la Torre, potser és un pel teòric, però és un llibre que considero hem de tenir a la nostra biblioteca de recursos, ja que ens parla del concepte de creativitat en un sentit molt més ampli del que estem acostumats, del concepte de resiliencia, etc. El llibre es: Dialogando con la creatividad. Saturnino de la Torre. Ed. Octaedro.
Fantàstic que hagis tingut l'oportunitat de viure d'una manera diferent la professió! Cal escoltar els savis i no tenir por d'experimentar!
ResponderEliminarSalutacions