lunes, 3 de enero de 2011

PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS


L’espai que he escollit és qualsevol aula de l’escola, qualsevol aula de tutoria. 

-          SEGURETAT: Pel que respecte a l’apartat de seguretat, és una escola força condicionada i adaptada. Hem de tenir en compte que és un centre de nova construcció, i és un CEE, per tant quan es va construir, ja es va fer força a consciència, tenint en compte les rampes per on poden baixar els nens amb cadires de rodes, les portes s’obren totes cap a dins, i estan preparades perquè no es puguin agafar ni els dits ni les mans. Els passadissos son força amples, i no tenen cap obstacle, que pugui impedir l’accés, o la mobilitat. Existeixen força extintors, als passadissos, tot i que a dins de les aules no hi ha cap, suposo que no han d’haver. Les senyalitzacions són correctes actualment, abans de fer la petita formació que vam realitzar el primer trimestre, existien senyalitzacions incorrectes, però ja s’han canviat.

-          HIGIENE AMBIENTAL: Totes les aules de l’escola tenen força llum i ventilació. Donat que son nens/es” alguns no tots” que bavegen constantment, a totes les aules hi ha material d’higiene com : mocadors, guants, etc. A cada aula existeix un dispensador d’alcohol, per desinfectar les mans, aquests dispensadors es van posar l’any passat a totes les aules, pel tema de la grip A. A l’escola hi ha una petita piscina per fer les teràpies amb els nens/es, l’any passat la piscina va romandre tancada per tal d’evitar casos de contagi.

-          CÀRREGA FISICA I CÀRREGA VOCAL:  Pel que respecte aquest punt, crec que hi ha una càrrega física molt gran al meu centre de treball. La càrrega vocal, crec que no és gaire gran. Com ja he dit anteriorment al meu centre hi ha una càrrega física molt gran, sovint moltes companyes agafen baixes per contractures. Crec que s’hauria de realitzar alguna mena de formació, per ensenyar-nos com hem d’actuar, quina és la postura correcta per depèn quines situacions, ja que crec que la majoria de lesions, que ocorren són per una inadequada gestió postural, si rebéssim la formació necessària, potser molts dels accidents es podrien evitar. Dic això perquè a la meva escola, s’han d’arrossegar moltes cadires de rodes, canviar bolquers, tot i tenir les grues que ajuden a agafar el pes, els tutors/es també carreguen el pes,  i no de nens petits, sinó de nens grans, amb força alçada i pes. En alguns casos, nens amb quadres d’agressivitat forts, requereixen d’una contenció, des de l’escola fa temps que s’està demanant al departament una formació especifica sobre contenció, ja que quan un nen/a està en plena crisi, té molta força, i és molt important que ens ensenyin a actuar davant d’aquestes situacions, per tal de no fer mal al nen/a en qüestió, i per tal d’evitar una lesió al docent.

-          FACTORS PSICOSOCIALS: Sota el meu parer en el meu centre hi ha una forta implicació i càrrega emocional, els primers dies, o el primer mes de treballar allà, sortia amb una sensació de cansament enorme, amb el temps i amb converses que he tingut amb mestres que ja fa temps que hi treballen allà, he anat aprenent a no sobrecarregar-me. És molt important treballar les emocions, i saber diferenciar la vida laboral, de la nostra vida personal, no podem fer que aquesta càrrega emocional ens arribi a afectar a la nostra vida personal. Considero de gran importància i de gran ajuda, el que s’acostuma a fer en la meva escola. La directora de tant en tant acostuma a agafar als tutors/es, i xerrar amb ells, per veure com es troben, etc. És un espai d’intercanvi, on el tutor/a es pot desofegar, en un espai tranquil i sense preses, que no sigui entrepassadis. De tant en tant, les reunions d’equip també serveixen per fer teràpia entre els mateixos docents, sovint es prioritza l’estat emocional dels companys/es, i deixem de banda el tema burocràtic, al cap i la fi, és molt important que tots estiguem bé ( Psicològicament i físicament) per poder fer la nostra tasca docent ben feta. Molts cops tenim la sensació que manquen ajudes tècniques, i que no sabem com actuar davant d’algunes situacions, potser existeix el servei a l’escola, però no és permanent, potser tenim serveis específics que venen un dia a la setmana, i hores concretes i es fa difícil poder disposar d’un moment per realitzar aquest intercanvi.

1 comentario:

  1. Has fet una bona reflexió sobre aquest apartat de seguretat i salut docent que en la teva escola està particularment tractat.
    Un aspecte que no van comentar el darrer dia és el de conèixer les particularitats dels alumnes amb els que treballem a nivell de salut: alergies alimentàries,cardiopaties, malalties cròniques,...
    Fins dimarts 11 de gener de 2011.

    ResponderEliminar